Beurtschippers vissen varken uit het water

Berichten en vragen over historisch beeldmateriaal van Ameland.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Beurtschippers vissen varken uit het water

Berichtdoor Amelander historie » 20 Okt 2019, 16:10

Beurtschip van Olivier en Van der Geest 2.jpg
Beurtschip van Olivier en Van der Geest 2
Beurtschip van Olivier en Van der Geest 2.jpg (120.95 KiB) 6398 keer bekeken

Het tweede verhaal speelt zich af op een koude morgen in november 1955. Jur de Vries van Hollum kwam met weinig vee op de pier. Dat vee moest naar Holwerd; enkele nuchtere kalveren en een zwaar varken van 300 pond. Nadat De Vries de kalveren in het ruim had gebracht zouden wij het varken van de auto halen. Doch dat hoefde niet meer, want met een sneltreinvaart kwam het varken uit de auto, op de pier en plompte meteen van de pier te water. Het had al aardig gevroren en het eerste ijs was er ook al. Nadat ik wat kleren had uitgetrokken ben ik ook maar te water gegaan.
Bij het varken aangekomen was mijn eerste doel op het varken te gaan zitten, doch door al het gespartel lukte dat niet erg. Even doorzetten. Ik kreeg wel stuur in het varken. Na heel wat geploeter, half zwemmend, half lopend kreeg ik het beest zover dat we weer volledig grond onder de voeten hadden. Daar kwamen Olivier en De Vries mij te hulp. Met zijn drieën hebben we nog een uur gemodderd voor we het varken op de pier hadden. Ditmaal knoopten we het dier goed vast, zodat hij niet weer van de pier kon springen. een tijdje later lag hij rustig te knorren in het ruim en een uur later lag hij weer in d eauto die hem naar Leeuwarden bracht. Al met al wel wat een koud bad in november. Aldus Epke van der Geest in een artikel in de Dockumer Courant

Met dank aan Anne de Jong

Terug naar “Foto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast