ss Simon Bolivar en Ameland

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

ss Simon Bolivar en Ameland

Berichtdoor Amelander historie » 02 Dec 2016, 13:29

Afbeelding
Op 17 november 1939 verliet het stoomschip Amsterdam op weg naar Engeland.. Om 11.25 uur was er een explosie in de laadruimte. Tien minuten later volgde een tweede. Het schip zonk. Van de 397 opvarenden verdronken er 102, waaronder 1 Amelander. Wie was dit. En wie heeft hier gegevens van!

Door Jan A. Blaak

Advertisement

Stamboomnetwerk Ameland


Amelander historie
Site Admin
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Re: ss Simon Bolivar en Ameland

Berichtdoor Amelander historie » 02 Dec 2016, 13:32

Hé Jan,

Ik heb dit gevonden:
De Simon Bolivar, met een laadvermogen van ruim 8000 ton,
is gebouwd in 1927 en voer onder de vlag van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij (KNSM).
Op 17 november 1939 om 22.00 uur verliet het schip
Amsterdam en op zijn laatste dag om 02.00 uur passeerde hij de sluizen van IJmuiden op weg naar Engeland.
Om 11.25 uur was er aan stuurboordzijde een explosie in laadruimte twee, waar bloembollen lagen opgeslagen.
Tien minuten later volgde een tweede explosie aan bakboordzijde.
Het schip zonk snel voor de westkust van Engeland bij Harwich, een mijl ten zuiden van het lichtschip Sunk.
De route die de Simon Bolivar volgde, stond bekend als 'mijnenvrij'. Toch is de officiële verklaring dat het schip
is gezonken door ontploffing van twee magnetische mijnen. Van de 397 mensen aan boord vonden bij de
ramp 102 mensen de dood. Onder de passagiers bevonden zich 34 kinderen jonger dan 12 jaar. Gedurende de Tweede
wereldoorlog zijn er door Duitse mijnen negen geallieerde vaartuigen verloren gegaan: drie Britse torpedobootjagers
vijf patrouillevaartuigen en een bewakingsvaartuig. Daarnaast gingen er 62 handelsvaartuigen, met in totaal 238.085 ton
laadvermogen, door mijnen en torpedo's naar de kelder van de Noordzee. De Simon Bolivar was daarvan de eerste.

ZIe deze pagina: http://www.kroonvaarders.nl/bolivar/SB.htm Op deze site staat ook de bemanningslijst en Amelander Hendrik Ruygh blijkt salonbediende te zijn geweest.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast