Tot zomer 1930 is geprobeerd om het wrak te bergen, onder meer met inzet van springstof die werd geleverd door de genie. Zelfs met een storm in november 1930 spoelde nog veel hout aan. In een film over zijn vakantie op Ameland in 1936 laat een amateurfilmer nog beelden van het wrak van de Malmö zien.
Alle informatie, vooral ook foto's, zijn welkom via info@amelanderhistorie.nl
LOGBOEKJE MET VOORTGANG VAN HET ONDERZOEK EN OPBORRELENDE VRAGEN EN PROBLEMEN
31 mei: vandaag naar het archief van de KNRM in Haarlem geweest en de strandingsrapporten van Ameland, de Insulinde en de Brandaris ingezien. Leverde leuke detail-informatie op.
1 juni: wie weet hoeveel de roeiredders in 1928 als onkostenvergoeding van de NZHRM kregen?
6 juni: het is wel te verwachten dat de Zweedse bemanning iets heeft gedaan of achtergelaten als blijk van dankbaarheid. Heeft iemand enig idee? Is er in of bij voormalig hotel De Boer nog wat te vinden?
11 juni: heeft iemand nog van zijn voorvaderen de medailles en oorkondes die door de NZHRM en de Zweedse Koning zijn verleend?
14 juni: vandaag bericht uit Zweden, wel leuke stukken maar niet de namen van de complete Zweedse bemanning. Wie kan helpen met achterhalen?
Verder probeer ik ook de historie van de vakantiehuizen Malmö en Tartar te achterhalen. Ze zijn gebouwd in 1929/1930, ze waren klaar voor het seizoen van 1930. Wie was de architect? Wat is verder bekend? In 1991 hebben ze te koop gestaan (zie bijlage), wie weet wie ze toen gekocht hebben en hoe het er nu voorstaat met vooral de Malmö? Ik zie dat de Tartar nog als vakantiehuis te huur is.
22 juni: er is leuke informatie binnen uit het archief van Doeksen van Terschelling vooral over het bergen (en er komt nog meer heeft de archivaris me beloofd!). Verder heeft Tjeerd Jongsma voor mij wat uit het Amelands archief gelicht, onder meer over de vakantiehuizen Tartar en Malmo. Zelf heb ik nu het dossier over de Malmo uit het archief van de Raad voor de Scheepvaart waar ook weer interessante aanvullingen staan. Ik blijf spitten in de digitale kranten, ineens ontdek ik dat ik ook op 'Malmoe' moet zoeken!
2 juli: ik ben weer een stuk wijzer dankzij inspanningen van diverse mensen zoals Pieter Jan en Tineke Borsch. Met Jacob Roep wat concreter nagedacht over de vorm en uitgave van het verhaal. Er zijn nog wel wat detailvragen.
Een klein raadsel is de inzet van het vuurpijltoestel van Ballum bij deze stranding. Het moet gebruikt zijn, want als in 1931 burgemeester Bolomey oppert het toestel maar af te schaffen, wijzen sommigen hem op het goed gebruik wat er bij de Malmö van gemaakt is en hij erkent dit. Echter, noch in het strandingsrapport, noch in de kranten uit die tijd is er iets over te vinden.
Verder ben ik ook benieuwd naar een opmerking die Hans Beukema in zijn boek Skip op Stran maakte: volgens hem heeft de verzekeringsmaatschappij in de krant (welke?) een soort prijsvraag uitgeschreven voor wie een goed idee had de lading uit de Malmö en de Tartar te halen. Ik heb die oproep nog nergens kunnen vinden!
3 juli: Dankzij een oproep op Stamboomforum ben ik in contact gekomen met iemand die mij door Zweedse genealogische informatie heeft gegidst met als resultaat diverse namen en geboortedata van Zweedse opvarenden en een opdracht aan het archief van Lund om te kijken of ze de aanmonsteringsrol kunnen vinden van de Malmö. Deze lijsten zijn daar en 1928 zit ertussen, dus wie weet …. Ik heb inmiddels contact met Hans Beukema, dus dat eindje hoop ik eerdaags te kunnen afknopen. Van Tresoar toestemming gekregen vier foto's uit hun archief te mogen gebruiken!
6 juli: vandaag kreeg ik antwoord van het Zweedse archief: de complete monsterrol en andere officiële stukken over de Malmö in Zweedse dienst! Ik ga dat nu proberen te ontcijferen, maar veel wijst zich wel vanzelf. Gelukkig komen we nu zo achter alle namen van de mannen aan boord ten tijde van de stranding. Het schip is in augustus 1928 vanuit New York naar Zweden vetrokken, onkundig van het feit dat het 3 maanden later bij Ameland aan de grond zou lopen ....
12 juli: mooie oproep in De Amelander die ook meteen iets heel leuks opleverde: de vondst van de Barometer van de Malmö die door de bemanning als dank bij Hotel De Boer is achtergelaten!!
Verder vandaag nog maar weer in Haarlem geweest voor extra stukken uit het archief van de KNZHRM. Heeft toch nog weer een paar leuke vondsten en aanvullingen opgeleverd!
Hopelijk komen er nu een paar mooie foto's los, daar is nog wel behoefte aan!!
In plaats van de tekst van de advertentie maar eens een ander plaatje en nog een plaatje erbij van het teken dat op het hout stond. Ik maak van de tekst: 'Panter Mikkeli', klinkt Fins.
21-07 Mistery man!! Onder de reddende roeiers was ook ene J. van der (of van den) Noord. Deze persoon is echter niet duidelijk te plaatsen: hoe heette hij voluit? Blijkbaar verbleef hij tijdelijk op Ameland, want er is geen persoon met die naam als inwoner bekend. Weet iemand wie dit zou kunnen zijn geweest? Misschien een roeiredder van elders die toevallig op Ameland was?
30 juli: van de mistery man J. van der Noord (ja, hier staat weer 'van der', wat het nu precies is 'van der' of 'van den' weten we nog steeds niet!) is nu bekend geworden dat hij de schippersknecht was van de Nesser schipper Oeke Metz. Nu nog zijn voornaam, sterf- en geboortedatum!
Verder zijn we ook druk bezig gegevens te verzamelen over de bergingsactie van Bertus Woudwijk alias Dikke Bertus (uit Brantgum), die samen met Jan Sijtsma, alias Kleine of Lytse Jan, eind jaren 50/begin jaren 60 van het toen nog steeds zichtbare wrak van de "Tartar" oud ijzer heeft verzameld. Hij opereerde vanuit hotel Nobel in Ballum waar hij ook het gevonden materiaal opsloeg.
Namenindex boek Gestrand, gered, geborgen
De volgende personen worden vermeld in het boek van Thijs Gras over de strandingen van de Malmö en Tartar bij Ameland. Mocht u van bepaalde personen de ontbrekende de geboorte- en overlijdensdata weten dan kunt u die mailen naar info@amelanderhistorie.nl
7 augustus: gisteren een hele dikke envelop gekregen van Kees Dekker, de archivaris van Doeksen boordevol materiaal over de berging. Om van te smullen! Daarmee lukt het goed om ook dat deel van het traject in beeld te brengen. Verder ook reactie van de Genealogische vereniging van Zweden die geprobeerd hebben de overlijdensdata van de Zweedse zeelieden te achterhalen.
We zijn nu druk bezig om te kijken hoe we van dit verhaal een boek kunnen maken en hoe we dit boek vervolgens gaan uitbrengen.
Ook gesproken met de zoon van Dikke Bertus: dat is een markante man geweest die zeer op Ameland gesteld was (en omgekeerd).
Wie kan mij meer vertellen van de maat van Dikke Bertus die Jan Sijtsma heette maar door iedereen "kleine Jan" of "Lytse Jan" genoemd werd? Hij zou ergens in de jaren 40 geboren moeten zijn en in 2002 of 2003 overleden.
Graag zie ik een reactie tegemoet!