De ‘vondst’ van een loden penning van Ameland uit 1777

In dit forum kunt u berichten over bodemvondsten op Ameland plaatsen.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

De ‘vondst’ van een loden penning van Ameland uit 1777

Berichtdoor Amelander historie » 09 Jan 2016, 19:19

Ameland 2.jpg
Loden penning met Amelander wapen uit 1777
Ameland 2.jpg (109.26 KiB) 11717 keer bekeken


Kortgeleden werd ik benaderd of ik een verwijzing op mijn linkpagina naar Amelander historie wilde plaatsen.
Maar natuurlijk wilde ik dat, zulke mooie, interessante websites kunnen niet genoeg onder de aandacht gebracht worden.
Ik had gelijk wel een tegenvraag over een (baken)loodje, vermoedelijk van Ameland wat ik op Terschelling gezien had, maar helaas, dit kwam niet bekend voor.

Daarom wil ik onderstaand graag even uit de doeken doen wat het verhaal is achter dit loodje.
Ik, Allex Kussendrager, ben verzamelaar van bakenloodjes en andere loden penningen met een (tijdelijke) betaalfunctie.
Achtergrondinformatie over deze onderwerpen is schaars en zodoende ben je altijd oplettend of er ergens iets bruikbaars ‘te vinden’ is.
In 1996 waren Tineke en ik op Terschelling en een bezoek aan het Gemeente Museum ‘t Behouden Huyshttp://www.behouden-huys.nl/ mocht niet ontbreken.
Ik wist dat er zich loodjes in de collectie zouden moeten bevinden, maar bij de tentoon gestelde objecten lagen ze niet.
Wij waren de enige bezoekers op dat moment dus maar even gevraagd aan de man die ons de toegangsbewijzen verkocht had (en de enige medewerker was op dat moment).
Tja, er moesten wel enkele loodjes zijn wat best wel eens bakenloodjes (na mijn omschrijving voor de duidelijkheid) zouden kunnen zijn, maar waar……………..
We moesten maar even meekomen. Wat we toen meemaakten, verbaast ons nog steeds.
Ik had altijd het idee dat er heel voorzichtig met historisch / cultureel erfgoed omgegaan werd.
Nou, daar toen in ieder geval niet hoor.
Er werden allerhande laden en kasten opengetrokken, op een gegeven moment mochten we zelf aan deze handelingen deelnemen.
Alles lag door elkaar, aardewerk, hout, ijzer, (gelijmde stukken) glaswerk, noem maar op. Er werd van alles door elkaar van links naar rechts van boven naar onder en in willekeurige volgordes door elkaar ‘geschoven’. Ja, en ergens daartussen zou best wel eens een loodje kunnen liggen.
Gelukkig was dit inderdaad het geval. Ik durfde het bijna niet te vragen, maar mochten we de loodjes fotograferen voor mijn archief?
Ja hoor, geen probleem, o ja, dat kunstlicht is niet zo fraai voor foto’s. Neem de loodjes maar even mee naar buiten, ik zie jullie wel weer terug komen……
Één van de resultaten is het hierbij afgebeelde loodje van Ameland, helaas gefotografeerd onder slechte omstandigheden.
Omschrijving: op Terschelling gevonden loodje met drie dwarsbalken en een wassende maan? (wapen van Ameland) hieronder 1777 en daar weer onder 109, diameter 28 mm. Met (spijker)gat.
Tegenwoordig zal de collectie wel keurig gecatalogiseerd en opgeborgen zijn, maar bovenstaande heeft altijd grote indruk op mij achter gelaten.

Mocht iemand informatie over mijn interessegebied hebben of juist vragen, bezoek mijn website http://www.loodjes.nl of neem contact met mij op via info@loodjes.nl.

Allex Kussendrager.

Terug naar “Bodemvondsten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast