Foto’s gezocht van de wandschildering in de oude ULO

Berichten en vragen over historisch beeldmateriaal van Ameland.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Foto’s gezocht van de wandschildering in de oude ULO

Berichtdoor Amelander historie » 21 Nov 2016, 19:24

Mijn naam is Hanneke Heerema en ik bedenk en maak tentoonstellingen. Al weer tien jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het werk van de kunstenaar Jaap van der Meij (1923-1999). Het betrof een gebouw in Farmsum, waarvoor hij gevelplastieken heeft gemaakt. Via Keunstwurk ontdekte ik nog meer van zijn beelden. U kent ze wellicht ook wel, zoals het beeld dat op een rotonde in Dokkum staat, de Drie Figuren (of Drie Burgemeesters, volgens de kunstenaar).
Jaap van der Meij is weliswaar in Amsterdam geboren, maar hij vestigde zich rond 1961 in Friesland. Omdat zijn familie van Ameland komt, heeft het noorden vast aan hem getrokken. In Friesland zijn dan ook de meeste beelden van hem te vinden.

Zijn werk staat het komende jaar centraal in het project ‘Kunst met een Opdracht, Kunst en gemeenschap’, dat onder leiding van Tresoar en in samenwerking met verschillende Friese musea, ondermeer zal resulteren in vijf deeltentoonstellingen, een film en een boek.
Voor de tentoonstelling die ik samen met Aleida Edes van de Amelander Musea ga maken, wil ik graag een beroep op u doen. Ik zoek namelijk foto’s of filmbeelden, uit de tijd dat u (of uw kinderen) leerling was / waren van de Burgemeester Waldaschool, de oude ULO, in Nes. Jaap van der Meij zou in de aula van deze school een wandschildering gemaakt hebben. Ik heb er één (beetje vage) foto van.

Omdat ik er een reconstructie van wil maken, heb ik meer beeld nodig. Mijn vraag aan u is: wilt u op zoek gaan naar foto’s en/of filmmateriaal waar deze wand op te zien is? En wilt u dat dan aan ons voor korte tijd beschikbaar stellen? Al het beeldmateriaal komt uiteraard weer bij u terug.

Heeft u wat gevonden dan kunt U dat melden aan Aleida Edes, 06-12660451 amelandermusea.ajedes@planet.nl, of aan hanneke@sjem-en-ko.nl, we zorgen dan dat het bij u wordt opgehaald. Overigens zijn we ook erg belangstellend naar uw persoonlijke ervaringen met deze kunstenaar, Jaap van der Meij.

Uitziend naar uw reacties!
Hanneke Heerema, 06-14395124

curator en projectleider 'Kunst met een Opdracht'
namens Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum
burg. Walda school.jpeg
Burgemeester Waldaschool
burg. Walda school.jpeg (87.09 KiB) 7017 keer bekeken

Terug naar “Foto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten