Allegorische foto mogelijk uit Nes op Ameland

Berichten en vragen over historisch beeldmateriaal van Ameland.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Allegorische foto mogelijk uit Nes op Ameland

Berichtdoor Amelander historie » 12 Mar 2016, 16:39

Allegorische foto Nes Ameland.jpg
Allegorische foto mogelijk uit Nes
Allegorische foto Nes Ameland.jpg (43.6 KiB) 5866 keer bekeken

Foto is op 29 oktober 1946 gemaakt voor de St. Clemenskerk in Nes. Dame met Amelander muts met oorijzers op, zou mijn moeder Igna Kiewied kunnen zijn. Wie herkent de andere personen? Reageer!

Gerard van Spanje

Binnengekomen reactie van Ben de Jong uit Melbourne, Australië:

Ze zijn mij allen bekend. Links: Anne G de Jong (Lange Antke) als Friese Koning Radboud. Naast hem Willem Molenaar (Wille Wil). Dan Sip de Jong (Sip van de Klei) Dan Jan Brouwer, oudste zoon van Douwe Jan Paulus. Ik meen dat hij Willibrord verbeelde. Naast hem Meester Thames Oud (Schoolmeester in Buren en leider van het Kerk koor- (vermoedelijk was hij de regiseur van dit toneel stuk dat zich buiten afspeelde en ook op het kerkhof achter de kerk en niet ver van de Willibrords dobbe)
Naast Meester staat Peetje de Jong, banket bakker en dan Anne Beijaard (van Jippes)
Tweede rij: naast Koning Radboud staat Douwe Jan Paulus, de organist en zijn dochter Lena. Naast Lena staat Aaij. Dan komt Peetje Brouwer, jongere zoon van Douwe Jan Paulus Brouwer. Naast hem een dochter van Willem Kiewied, misschien Catharina of Greta. Op de voorgrond Theunis Metz (van Ouwe Gradus) en Kuipers Tiemen. Helemaal rechts staat Jan van Japiks de Jong die voor kort de enige overlevende was. Hij stierf op 92 jaar.
Het tafereel of toneel stuk verbeelde de vroege tijden toen Willibrord was op Ameland en met Koning Radboud van mening verschilde. Op die tijd was ik op school in Noord Brabant maar heb nog meerdere foto's ervan gezien

Met dank aan Persbureau Ameland voor het delen

gvanspanje
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 Dec 2015, 21:39
Contact:

Re: Allegorische foto mogelijk uit Nes op Ameland

Berichtdoor gvanspanje » 13 Mar 2016, 22:21

Bedankt ! Dat betekent dat de vrouw met oorijzers niet mijn moeder kan zijn. Zij is dan al 10 jaar getrouwd en moeder van zes kinderen. Wie is nu haar wat kleinere "lookalike" ? Een Kiewiedse of de Jongse of Mostermanse ??? Gerard


Terug naar “Foto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten