Hoe de melkleiding van Ameland werd gered

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Hoe de melkleiding van Ameland werd gered

Berichtdoor Amelander historie » 23 Jun 2018, 14:39

Afbeelding
Wist u dat; er een groot probleem was op het moment dat de leidingen voor de melkleiding aangeleverd waren?
De buis was namelijk ovaal en niet bruikbaar voor transportballen. Op het moment dat de buis uit de extruder komt deze precies rond, maar door dat deze warm opgerold werd op grote haspels werd deze ovaal waardoor het melktransport niet meer mogelijk was geweest.
Mijn vader, Piet van der linde, (nu 77 jaar oud) toen der tijd werkzaam bij Stork- Plaatwellerij Velsen, moest ooit voor een kunststoflascertificaat naar Duitsland. Daar heeft hij gezien hoe je een PE buis rond kon houden doormiddel van warm water onder druk. Op deze manier kon de buis bewerk worden tot een grote straalbocht. Bij kunststof spreekt men wel eens van het kunststofgeheugen, dit houd in dat kunststof altijd terug wil naar zijn oorspronkelijke maat/vorm. Door deze techniek toe te passen op de 8 km PE buis, door middel van een grote stook installatie en de buis continu te verwarmen met warm water is de buis weer langzaam terug gekeerd, tot op een paar tiende van mm, naar zijn oorspronkelijk maatvoering. Dit alles heeft een vertraging van bijna 3 maanden opgeleverd. Op de weekenden na, was mijn vader, zowel op Holwerd als op Ameland, 24 per dag aanwezig om de stook installatie te controleren. Als mijn vader deze techniek niet per toeval had gezien, had het gehele project vermoedelijk niet door gegaan en had de melkleiding nooit bestaan. De leiding door het wad trekken heeft zelf nog naamsbekendheid gekregen in het toenmalige tv programma Horizon! Op de weekenden na, was mijn vader, zowel op Holwerd als op Ameland, 24 per dag aanwezig om de stook installatie te controleren.

Door Arnold van der Linde

Kent u dit verhaal? Dan zijn benieuwd naar uw reactie!

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten