Wat gebeurde er met de bemanning van het pinkschip 'Jan en Cornelis' in 1821?

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Wat gebeurde er met de bemanning van het pinkschip 'Jan en Cornelis' in 1821?

Berichtdoor Amelander historie » 14 Aug 2019, 11:50

Bij het zoeken naar overlijdens van Amelanders in Amsterdam ontdekten we het volgende. Er werden tegelijkertijd tien aktes ingeschreven van personen "deel uitgemaakt hebbende een (sic!) der equipagie van het Nederlandsche pinkschip Jan Cornelis, kapiteins J. Duif en Gribbert de Jong". Ook al apart..., twee kapiteins.
Het ging om de volgende zeelieden:

· Abraham Sijmens Bakker, zeevarende, geb. Ameland, overl. 02-07-1821 ter rede van Batavia

· Maarten Dekker, zeevarende, geb. op Texel, overl. 08-07-1821 ter rede van Batavia.

· Auke Sijmes de Jong, zeevarende, geb. Blija, overl. 09-07-1821 ter rede van Batavia.

· Cunerus Albertus van Vos, zeevarende, geb. Hardenberg, overl. 28-07-1821 ter rede van Batavia.

· Teunis Jans Kievit, zeevarende, geb. Ameland, overl. 13-08-1821 ter rede van Batavia.

· Gerrit Uitjen, zeevarende, geboren in Grabstede, overl. 01-10-1821 "op Batavia".

· Jan Lausen de Jong, zeevarende, geb. Ameland, overl. 11-10-1821 ter rede van Batavia.

· Jacob Jensen, zeevarende, geb. Ameland, overl. 11-10-1821 in het Mil. Hosp. Weltevreden in Batavia.

· Gerrit Klaaszen Broertjes, zeevarende, geb. Den Helder, overl. 17-10-1821 "op deszelfs terugreise".

· Ties T. Uijlenburg, zeevarende, geb. Pekela, overl. datum onbekend: "reeds aan de burgerlijke stand aangegeven".

Jan-Cornelis_Zeemansleed.png
Alle overlijdensaangiftes dateren van 24-04-1822
Jan-Cornelis_Zeemansleed.png (1.65 MiB) 6140 keer bekeken


Dan moet er toch een besmettelijke ziekte aan boord geheerst hebben? En het lijkt haast alsof ze van half augustus tot eind september elders geweest zijn. Het is alleen jammer dat bij geen van de heren een leeftijd wordt vermeld. Mocht iemand meer informatie over Jan Lausen de Jong en Jacob Jensen weten dan horen we dat graag! Van de andere Amelander bemanning staan de genealogische gegevens op http://www.amelanders.com

Op marhisdata.nl staat het volgende. Het schip blijkt officieel de "Jan en Cornelis" te heten. Werd in 1796 gebouwd en vanaf 1802 was Jacob Duijff kapitein (hij was getrouwd met DIeuwerke Hofker). Gribbert de Jong was hun schoonzoon.

7 juli 1821: Schepen liggende ter rede van Batavia: Zr.Ms. wachtschip TROMP; brik IRENE; de schepen CORNELIA, CORNELIA SARA, AURORA, FLORA, JAN EN CORNELIS.
OHC 27-12-1821: Den 10 augustus [1821] lag op de rede van Batavia JAN EN CORNELIS.

Uit de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr.” (opm NZ: het is opvallend dat de verteller melding maakt van "zijn herstel". Ook hij is dus ziek geweest.

Oktober 1821 vanaf Batavia in de Indische Oceaan met de JAN EN CORNELIS.
Wij waren in Oktober van Batavia vertrokken Behalve onze kapt. Duif hadden wij noch een kapitein (opm: waarschijnlijk de supercargo namens de rederij) zijnde de Schoonzoon van kapt. Duif, kapt. Gribberd de Jong.
December 1821 te Kaapstad met de JAN EN CORNELIS.
Ongeveer twee maanden later arriveerde de JAN EN CORNELIS te Kaapstad. “Onze kapitein was een ouderwetsche stijfkoppige Amelander. Het is hier wel de moeite waard om hier van een paar staaltjes te verhalen. Eens dat ik kort na mijn herstel aan ’t roer stond verweet hij mij mijne ziekte als zoude ik zelf daarvan de oorzaak zijn. Op ieder vorig schip heb je het schraal gehad en niet aan de wal geweest en nu heb je het vol op en eerst moest je noch eens aan de wal en daar ben je nu ziek van geworden en daar sta je naast een fatsoenlijk manskind en haast geen schoenen aan de voeten. Ik had uit zuinigheid in O.I. lang op bloote voeten gelopen om mijn goede schoenen te bewaren tot wij in het koude en het slechte weder kwamen, en stond nu het mooy weder was met een paar oude schoenen die ik dacht dat mij noch wel dienen konde. Ik trok het mij evenwel niet zwaar aan…..


Verder is het opvallend dat in 1822 een wisseling van de wacht plaatsvindt. Op 13 juli 1822 wordt een zeebrief en een Turkse pas aangevraagd voor kapitein Jan Sikkes Kroon.

Wat gebeurde er met de bemanning van het pinkschip 'Jan en Cornelis' in 1821? Heeft u tips of informatie? Reageer!

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten