De Liberty Glo, december 1919

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

De Liberty Glo, december 1919

Berichtdoor ThijsGras » 26 Aug 2019, 00:00

Het stoomschip de 'Liberty Glo' is onderweg van Amerika naar Duitsland als ze op 5 december 1919 bij Terschelling getroffen wordt door een zeemijn. Het schip scheurt en drijft richting de kust van Ameland. Een storm doet het schip breken en beide helften stranden bij Ameland: de voorkant bij paal 17, de achterkant bij paal 20. Al snel wordt er flink gejut, want door het scheuren is de lading van ruim 2 in zee beland. Overal spoelt wat aan, ook bij Terschelling, Schiermonnikoog en de vaste wal. De Zoutkamper vissers pikken hun graantje mee.
De lading van de 'Liberty Glo' is legendarisch en heeft overal een magische klank. Het waren hulpgoederen en ingezamelde kleding, bestemd voor vooral Tsjecho-Slowaken die het kort na afloop van de Eerste Wereldoorlog nog moeilijk hadden. Landgenoten in de VS hadden de goederen ingezameld en in sommige kledingstukken extra geld en sieraden gestopt, die nu dus door blij verraste Amelanders werden gevonden.
Omdat er bij mijn onderzoek heel veel leuk materiaal is gevonden waarvan het zonde is om er niets mee te doen, heb ik het plan opgevat over deze stranding een boek te schrijven. Het achterschip is na een moeizame berging geborgen en in Nederland hersteld, waarna de 'Liberty Glo' in maart 1921 weer het ruime sop kon kiezen en nog tientallen jaren gevaren heeft. Maart 2021 is dus een mooie datum om het boek uit te brengen.
Ik moet nog het nodige archiefonderzoek doen op tal van plaatsen, maar ik zou graag iedereen die dit leest willen vragen om, als zij nog verhalen kennen van de 'Liberty Glo' of objecten van het schip of de lading weten te lokaliseren, dit aan mij te melden. Uiteindelijk kan ik dan het hele verhaal te boek gaan stellen.

Ik zie uit naar reacties!

Thijs Gras
Surinameplein 60-3
1058 GS AMSTERDAM
020.6166347 of 06.38092429
tgras@xs4all.nl
Bijlagen
beeldbank Amsterdam ANWX00252000002.jpg
Het vrijwel intacte achterschip van de 'Liberty Glo' komt begin april 1920 aan in Rotterdam.
beeldbank Amsterdam ANWX00252000002.jpg (812.96 KiB) 8223 keer bekeken

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten