Korenmolen Phoenix

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
theo.beijaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 Jan 2016, 18:06
Contact:

Korenmolen Phoenix

Berichtdoor theo.beijaard » 18 Jan 2016, 18:11

Bij mijn weten is de oorspronkelijke naam van de molen "Phoenix" waarom is dit veranderd, en wanneer, en kom je tegenwoordig niets anders meer tegen dan Phenix. Ik kan mij nog voorstellen dat de Engelse naam Phoenix wordt vertaald maar dan moet het Fenix zijn.
Wie geeft hier eens opheldering over? Graag zou ik willen weten wat de werkelijke geschiedenis is van de naam.

Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Re: Korenmolen Phoenix

Berichtdoor Amelander historie » 18 Jan 2016, 21:17

De volgende passage komt uit onze Kennisbank over molen 'De Phenix':

Op zondagmorgen op 20 juni 1880 werd de molen getroffen door blikseminslag en brandde geheel af. Nog datzelfde jaar liet de eigenaar, Jan Pieters Boelens een nieuwe molen bouwen, door molenbouwer gebroeders van der Meer uit Harlingen. Deze molen kreeg de naam ‘Phenix’ (uit de as herrezen).


Meer info: www.amelanderhistorie.nl/products/korenmolen-de-phenix/

theo.beijaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 Jan 2016, 18:06
Contact:

Re: Korenmolen Phoenix

Berichtdoor theo.beijaard » 03 Feb 2016, 19:52

Dat is nu net het probleem, ik heb legio documenten in mijn bezit waar de molen Phoenix wordt genoemd. Ook mijn grootvader Pieters Jans Boelens noemde hem zo. Zijn zoon Theodardus Boelens idem.
Wat is er juist? Graag zou ik enig bewijs in mijn bezit krijgen mocht het inderdaad "Phenix" zijn.
Hoe verder te handelen.

douwehz
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 Feb 2016, 22:38
Contact:

Re: Korenmolen Phoenix

Berichtdoor douwehz » 17 Feb 2016, 10:14

Phoenix, Feniks of Phenix; Deze namen hebben dezelfde betekenis en zijn afkomstig uit de Griekse mythologie. De namen verwijzen allen naar de legendarische vogel die verbrandde en na drie dagen uit zijn eigen as is herrezen, in oorsprong is het verhaal echter ouder en afkomstig uit de Egyptische historie.

De naam Phoenix werd in de molenwereld, heel toepasselijk, gebruikt voor herbouwde molens die door brand verwoest waren. Zo ook met de molen van Nes die na blikseminslag afbrandde en in 1880 werd herbouwd. In de periode na ongeveer 1950, de juiste datum is niet precies bekend, gebruikte men de naam Phenix in plaats van Phoenix. Dit was niet alleen op Ameland maar al eerder, na 1900, ook bij andere molens in Nederland, nu zou men waarschijnlijk de naam Feniks gebruiken.

Boeken uit het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw geven als naam voor de molen van Nes Phenix aan.
In molen van Nes staat de naam Phenix op een keurig bordje aangegeven boven in het achtkant, dit kan dateren uit 1951. Bij de overname van de molen door de gemeente Ameland in 1981 werd ook de naam Phenix gebruikt.

DHzn.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten