Gezondheidszorg op Ameland

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
Nynke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Mar 2017, 16:44
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Nynke » 20 Mar 2017, 12:56

Thijs,

Nog een kleine aanvulling op het voorgaande. Hendrik de Cock overleed "tot herstel van gezondheid op reis zijnde naar Holland" (vandaar dat hij niet in maar "niet ver van" Semarang overleed) en was op dat moment Officier van Gezondheid 1e kl. bij het Oost-Indisch Leger.

Groet,
Nynke

Nynke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Mar 2017, 16:44
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Nynke » 20 Mar 2017, 16:43

Thijs,

Ben je ook geïnteresseerd in de gezinssamenstelling van de betreffende personen?
M.a.w. hoeveel genealogische informatie wil je verzamelen van de personen op de lijst?

Groet,
Nynke

Nynke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Mar 2017, 16:44
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Nynke » 21 Mar 2017, 15:27

Thijs,

Een correctie m.b.t. het geboortejaar van Alida Cornelia Stemfoort, de echtgenote van Hendrik de Cock. Ze werd geboren in 1846, niet in 1840.

Groet,
Nynke

Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Amelander historie » 21 Mar 2017, 21:52

Nynke schreef:In de lijst met chirurgijns wordt Arrien Maximiliaan Geerling vermeld.
Ik vond het volgende:

Gegevens volgens WieWasWie
Huwelijk Schoonhoven 14-08-1847, akte nr 6
Bruidegom Arien Maximiliaan Geerling, geboren in De Werken, 27 jaar oud
Bruid Antje van Valk, geboren in Jaarsveld, 32 jaar oud
Ouders van de bruidegom Otto Geerling en Jantje van den Berg
Ouders van de bruid Arie van Valk en Hendrika Antonia van Hattum

Volgens de huwelijksbijlagen:
Bruid: Antje, geboren op 16 december 1814 in Jaarsveld (Utrecht), dochter van Arie van Elk en Hendrika Antonia van Hattum.
Bruidegom: Arien Maximiliaan, geboren op 11 februari 1820 in De Werken (Noord-Brabant), zoon van Otto Geerling, heelmeester, en Jantje van den Berg. Vader Otto was in 1846 in Woerden overleden, waar hij toen Stads Heel- en Vroedmeester was.
Arien werd volgens zijn Militie-certificaat op 30 april 1841, toen nog doende met zijn "chirurgijns studies", "finaal vrijgesteld uit hoofde van ligchaamsgebreken".

Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven


Ik heb twee foto's van een afstammeling van Arrien Maximiliaan Geerling en Anna van Elk ontvangen waarop ze staan afgebeeld. Wellicht mooi voor in het boek.

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 30 Apr 2017, 00:51

Aan alle belangstellenden een kleine update van de voortgang.

Inmiddels ben ik met Nynke van der Zee bezig om een zo compleet mogelijk genealogisch overzicht te maken van alle gezondheidszorgwerkers en medische beroepsbeoefenaren die op Ameland hebben gezeten. We doen dit vooral op basis van onderzoek in via het internet toegankelijke bronnen, maar ook de papieren bronnen worden niet vergeten.

In het onderstaand overzicht ziet u de zorgverleners die de afgelopen eeuwen op Ameland hebben gediend. Mocht u aanvullingen of correcties hebben dan kunt u die doorgeven via info@amelanderhistorie.nl Hier en daar ontbreken nog geboorte- en overlijdensdata. Dergelijke gegevens van personen zijn meer dan welkom!


Inmiddels heb ik een vruchtbaar dagje doorgebracht op het archief van Ameland waar Tjeerd Jongsma mij van de nodige interessante stukken voorzag: in de resolutieboeken vond ik het nodige en ook de pakken correspondentie bleken leuke verrassingen te bevatten. Zie bijgaand voorbeeld: de benoeming van Outhuijs in 1859. Aanstaande dinsdag ga ik naar Tresoar. Daar ligt ook wel wat.
Dankzij anderen heb ik de stukken van twee rechtszaken uit archieven in Zwolle en Den Haag gelicht: in de ene chirurgijn Dirk Stelwagen die een Amelandse weduwe opzettelijk verwond heeft en hiervoor drie jaar gevangenisstraf krijgt (speelt rond 1826-1828) en Pieter van Steenwijk die op een van de plaatsen waar hij zat voor hij naar Ameland kwam ruzie krijgt met zijn buren, een politieman beledigt, zijn buurman slaat en er met turf gegooid wordt (speelt 1874, hij zat kort op Ameland in 1882).
Gelukkig zijn er ook nog mensen die je persoonlijk kunt spreken. Zo heb ik afgelopen maand een heel leuk gesprek gehad met de huisarts Hofman en zijn vrouw die van 1975 - 1990 op Ameland in Nes zijn praktijk had.
Bijlagen
AGA inv nr 25 RB 1859 benoeming geneesheer Outhuijs.jpg
AGA inv nr 25 RB 1859 benoeming geneesheer Outhuijs.jpg (688.16 KiB) 8981 keer bekeken

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 04 Jun 2017, 11:46

Beste mensen,

Stilte over dit onderwerp betekent in dit geval zeker geen stilstand. Ik heb (samen met Jacob Roep) onlangs een dagje doorgebracht in Tresoar en stuitte daar op een dik pak stukken betreffende (het toezicht op) benoeming, ontslag, bezoldiging en taakuitoefening van gemeentelijke geneeskundigen, artsen en vroedvrouwen voor de verzorging van de armen op Ameland, 1829 – 1832 en 1842 – 1879. Van die stukken heb ik ca. 650 foto's gemaakt! Verder heb ik ook nog de nodige stukken gefotografeerd uit het archief van de Provinciale Commissie voor Geneeskundig Onderzoek en Toevoorzigt over Ameland. Al die stukken moest ik inladen, verwerken en doorwerken om een beetje te weten wat erin staat. Ze geven een heel leuk beeld van hoe het er op Ameland qua gezondheidszorg aan toe ging in de 19e eeuw. Ik ben nu druk bezig met een artikel over heelmeester Reichardt dat ik graag in de Pollepraat wil gaan plaatsen. Deze man vestigde zich in 1807 op Ameland en bleef daar tot zijn overlijden in 1856. Hij zat in Hollum (en tijdelijk gedwongen in Ballum) en hoewel ooit getrouwd geweest en een dochter gehad hebbende, waren deze al vroeg in zijn leven overleden: zijn vrouw in 1805 toen hij nog in Amsterdam zat en zijn dochter, die hij meenam naar Ameland maar die daarna ook weer naar Amsterdam ging op zoek naar werk en daar een man vond, in 1838. Reichardt was behoorlijk rijk en heeft zijn erfenis geschonken aan de Hollumse Trijntje Douwes Dokter, zijn huishoudster, dienstmeid en naar men fluistert meer.
Intussen heeft Nynke van der Zee mij enorm geholpen bij het genealogisch onderzoek naar alle medische beroepsbeoefenaren zodat we ook wat meer weten van hun ouders, echtgenoten(s) en kinderen. Ook dat is soms heel verhelderend! Zo denken we nu een beetje te weten hoe het zat met Elisabeth Otto alias Betje Moij die in 1780 weggestuurd werd omdat ze brutaal was en de vroedmeester er weigerde bij te halen, maar wel haar twee dochters op Ameland achterliet die daar vroedvrouw werden, de ene tot haar overlijden in 1826, de andere tot haar pensioen in 1831.
En ik spreek nu en dan nazaten van of artsen die nog op Ameland gewerkt hebben.
Ik zou zeggen, tot de volgende update!
Bijlagen
Toegang 11 in nr 2851 totaal 1 kopie.jpg
Toegang 11 in nr 2851 totaal 1 kopie.jpg (2.31 MiB) 8142 keer bekeken

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 25 Jun 2017, 01:58

Beste mensen,

Na een dagje archief op Ameland afgelopen donderdag (met dank aan Tjeerd Jongsma) is er wel weer het nodige te melden. In verband met mijn artikel over Reichardt voor de Pollepraat, koos ik ervoor het zwaartepunt in de periode 1807 - 1830 te leggen en ik heb de mappen met correspondentie doorgewerkt. Dat leverde het nodige op. Reichardt's geboortedatum heb ik kunnen halen uit een lijst van 1813 met mannen tussen de 20 en 40. Hoewel zijn datum niet compleet is, hou ik het op 1773: de schrijver heeft - uitgerekend bij hem - een foutje gemaakt.. Verder had hij wat duistere zaakjes met kooivogels en gesmokkelde wijn. Ook wilde hij graag trouwen met Trijntje Nannes Pronk, en daarom wilde hij echt zeker zijn van haar scheiding. Ondanks dat zij gescheiden was van Jelger Willems, is het huwelijk tussen haar en Reichardt nooit doorgegaan.

Verder is duidelijk geworden dat Huber ooit ten onrechte J.W. Bosch onder de vroedvrouwen heeft geschaard. Dat kwam omdat hij (want dit betreft een hulponderwijzer) op dezelfde lijsten stond. Deze persoon kan dus gevoegelijk worden afgevoerd van de lijst.

Ik heb nog wat andere leuke stukken gevonden, ook een paar die niet meteen met de gezondheidszorg te maken hebben (zoals over de vondst van een stoffelijk overschot bij Terschelling), maar daarover op andere plekken meer.

Verder heb ik in de dagen ervoor een van de Recesboeken, die op de site van Amelander Historie staan, doorgeploegd, en wel die van 1801-1810. Dat leverde 31 zaken met medische beroepsbeoefenaren op, de meeste betaling eisende voor geleverde geneesmiddelen en gedane visites, met een paar andere ertussen (zoals chirurgijn Bechstein die voor schelm was uitgemaakt!). Een leuke bron dus! Ik ga voort met de andere boeken.

Mede dankzij de inspanningen van Nynke van der Zee wordt ook het genealogisch overzicht wat ik aan het maken ben, steeds completer.

Ik zou zeggen, tot de volgende keer!
Bijlagen
AGA inv nr 16 1813 mannen 20-40 1 Reichardt.jpg
AGA inv nr 16 1813 mannen 20-40 1 Reichardt.jpg (562.57 KiB) 8054 keer bekeken

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 21 Sep 2017, 23:20

Beste mensen,

Het is van deze kant stil geweest rond de vakantie-tijd, maar ik wilde even wachten tot ik weer wat verder was alvorens de belangstellenden bij te praten.

Het gaat nog steeds gestaag voort. Laatst ben ik weer op Ameland geweest om mij in de stukken in het archief te verdiepen. Vooral over de 19e eeuw ligt er heel veel en heel leuk materiaal, ook over andere onderwerpen! Ik fotografeer veel. Deze keer heb ik de nodige stukken over de psychiatrische inrichting die Tremper een tijdje op het eiland had gevonden. Verder leuke zaken rond Reichardt.

Het is mij een grote eer dat ik gevraagd ben om op 1 november as. op de vergadering van De Ouwe Polle een lezing te houden over de dokters op Ameland. Ik ben druk bezig dit verhaal voor te bereiden. Om het onderwerp een beetje in te perken, heb ik ervoor gekozen mij te bepalen tot de 19e eeuw.
Nu probeer ik mijn lezingen altijd zo beeldend mogelijk te maken en daarvoor roep ik graag de hulp in van de lezers van het forum. Wie kan mij helpen aan afbeeldingen die een beeld geven van het Ameland van de 19e eeuw of van de dokters die in die tijd op Ameland praktiseerden? Sfeerplaatjes van de dorpen of interieurs zijn ook welkom. U kunt eventueel materiaal of een berichtje sturen aan tgras@xs4all.nl.

Tot later, en ik hoop velen op 1 november te kunnen ontmoeten.

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 28 Okt 2017, 21:28

Afgelopen week ben ik weer een dagje in het archief op Ameland geweest. Dat loont toch elke keer, al is het doorspitten van de correspondentie taai werk. Per jaar kost me dat al gauw een half uur. Gelukkig weer veel aardige stukken gevonden die een soms zelfs helder licht werpen op de gebeurtenissen. Je ziet ook aparte dingen zoals chirurgijn Vlaskamp die gratie vraagt voor een ter zake mishandeling veroordeelde Amelander.

Ik ben verder heel druk geweest met het voorbereiden van de lezing over de artsen die in de 19e eeuw op Ameland de zieken en gewonden behandelden en die ik op woensdag 1 november in de Burgemeester Waldaschool in Nes zal houden. Met hulp van onder meer Pieter Jan en Tineke Borsch heb ik geprobeerd om hier een informatief verhaal verlucht met veel plaatjes van te maken.

Tot de volgende keer maar weer!

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 27 Nov 2017, 00:17

Zo, een maand verder en veel gebeurd! De lezing op 1 november in de Burgemeester Waldaschool in Nes, is goed verlopen. Er zaten veel mensen in de zaal en ik hoop ze veel nieuws te hebben verteld over de medische zorg op Ameland in de 19e eeuw. Velen die na afloop naar me toe kwamen, waren benieuwd naar het vervolg! Dat gaat zeker komen!
Inmiddels heb ik de kennis van die 19e eeuw nog verder verdiept door het doorwerken van de Notulenboeken van de Provinciale Commissie voor Geneeskundig Onderzoek en Toevoorzigt. Die boeken bevinden zich in Tresoar. Het heeft de nodige details naar boven gebracht, maar ik ben nog volop bezig met de verwerking ervan. Daarnaast moet ik nog wat jaren correspondentie en registers van uitgaande stukken op Ameland doornemen. Dan heb ik in elk geval al hetgeen gezien wat ik wilde zien voor ik het stuk over heelmeester Reichardt af kan schrijven wat bedoeld is voor de Pollepraat. Omdat het best lijvig geworden is, zal het in afleveringen verschijnen.

Toch leuk wat onze voorouders allemaal aan archiefmateriaal hebben achtergelaten! Je gaat dan weleens denken: hoe zal het toekomstige historici vergaan die zich in de digitale wereld zullen moeten gaan verdiepen?

Ik heb aan Jacob Roep ter publicatie enkele brieven uit het archief van de Provinciale Commissie voor Geneeskundig Onderzoek en Toevoorzigt ter hand gesteld waar heel wat handtekeningen onder staan van totaal enkele tientallen ingezetenen van Hollum, Ballum en Nes. Die stukken dateren van 1846, 1849 en 1850. Als u daar in die tijd familie had wonen, staan ze er hopelijk tussen en is het leuk om eens te zien hoe de handtekening van uw familielid destijds was! Hier de link: https://www.facebook.com/groups/amelanderhistorie.

Ik zou zeggen, tot de volgende update!


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast