Op het spoor van Ritschke Jelmera (1383-1450)

Plaats hier de berichten over uw genealogisch onderzoek, zoals vragen, opmerkingen, aanvullingen.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Op het spoor van Ritschke Jelmera (1383-1450)

Berichtdoor Amelander historie » 18 Dec 2016, 09:21

Afbeelding
Op een maandag was ik op school in Leeuwarden bezig met mijn werk voor de aankomende examens. In de pauze besloot ik even om met één van mijn grote hobby's bezig te gaan, namelijk het uitzoeken van mijn stamboom.
Van moeders kant heb ik al veel gegevens en informatie die zelfs teruggaan tot het jaar 1000 en waarin veel interessante personen staan: Karel de Grote, Koning Malcolm III van Schotland die Shakespeare ’s Macbeth versloeg, de graven van Holland en zelfs de bisschop van Utrecht mag niet ontbreken.

Ik besloot me in mijn vaders tak te verdiepen en dan in de herkomst van de familie Wiegersma. Mijn opa heeft me vaak vertelt dat zijn beppe " Grietje Lieuwes Banga" het nogal hoog in haar bol had omdat ze zich beter voelde dan de rest van de familie, ik besloot daarom haar voorouders uit te zoeken om de kijken of die trots niet misplaatst was.

Via de familie Banga kwam ik terecht bij de Hania's, daarna kwam ik bij de Sinia's en toen bij de Heeringa’s, die familie blijkt bouwer te zijn van de Heeringa State te Marssum en dat tegenwoordig beter bekend staat als het "Popta slot" een mooie State waar ik vaak langs rijd wanneer ik rijles heb.

Via deze Heeringa's kwam ik tot mijn verbazing terecht bij een Jelmera. Meteen sloop in mijn gedachte de naam "Ritsche Jelmera" u weet wel die Friese hoofdman die rond 1400 het gezag van Ameland in eigen handen nam en zich tot Heer van Ameland uitriep, ook dacht ik aan dat prachtige slot dat eens in Ballum had gestaan en dat schandalig genoeg nooit is herbouwd, er zullen wel meer Jelmera's zijn bedacht ik me ,en dat ik juist bij hem uit kom zal wel heel toevallig zijn.

Na nog wat speurwerk op Genealogie Online zag ik op een geven moment een Jelmera waarbij Ameland vermeld stond, nu werd ik nog enthousiaster en ging door met zoeken. Ik kwam terecht bij een Sacker Heeringa de zoon van een zekere Ael Jelmera, zij bleek een dochter te zijn van een Sacker Jelmera die op Jelmerastate in Ballum was geboren, en hij bracht me bij de enige echte "Ritsche Donia van Jelmera" eerste Heer van Ameland.



Nooit had ik gedacht dat ik nazaat zou zijn van een man die zo'n grote rol heeft gespeeld in de Amelander geschiedenis.
Zo zie je maar weer wat je hobby je kan opleveren, eigenlijk zou iedereen verplicht een keer zijn of haar stamboom uit moeten zoeken, wie weet wat voor interessant figuur je tegenkomt.

Nu is de vraag of er ook meerdere Amelanders zijn die van Ritsche Jelmera afstammen? Ik zou zeggen neem de uitdaging aan en zoek het uit!

Ik hoop dat ooit het slot in Ballum nog is herbouwd wordt, maar dat zal te toekomst uitwijzen.
Jij moet er dan maar wonen hoor ik pa al zeggen! Ik zeg het alvast, ik houd me graag beschikbaar!

Jesse Wiegersma

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten