De zoektocht naar Simon Kossen

Plaats hier de berichten over uw genealogisch onderzoek, zoals vragen, opmerkingen, aanvullingen.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

De zoektocht naar Simon Kossen

Berichtdoor Amelander historie » 08 Feb 2017, 14:29

Een interessant programma is het, spoorloos… Sinds ik weer in Nederland woon, volg ik het met belangstelling en elke keer weer ben ik ontroerd als op het eind de gezochte persoon is gevonden en de zoeker met de gezochte wordt herenigd. Emoties spelen een grote rol op deze eindbeelden en ik weet bijna zeker dat ik niet de enige ben die een traan laat vloeien.

Al heel lang heb ik een geheime wens. Nu ik dit schrijf, is deze wens natuurlijk niet meer geheim, maar dat hindert niet meer. Misschien helpt het me wel … Ik vertel u graag over deze wens:

Mijn grootvader, Bram Kossen kwam uit een familie van 5 kinderen: Sietske, Agaat, Grietje, Abraham, Engeltje en Simon. Mijn overgrootouders heetten Tjitske de Vries en Adolf Kossen. Tjitske was een Hollumer en Adolf kwam uit De Rijp. Ze hadden elkaar leren kennen toen Tjitske werkte in Amsterdam.

De familie Kossen woonde in het lieve kleine witte huisje aan de Jan Jacobsweg, nu Ahab geheten. Dit huisje konden ze net betalen en hoewel erg klein, bood het een veilige omgeving voor Oate en haar 3 kinderen. Haar man, Adolf was namelijk voor 9 jaar vertrokken naar Zuid Afrika, om daar mee te werken aan de aanleg van de Transvaallijn. Na 9 lange jaren keerde hij weer en verwekte nog 2 kinderen. Engeltje en Simon werden geboren en waren zo waren de jongsten van het gezin.

De oudste kinderen vertrokken allemaal naar de wal om ergens te gaan dienen en alleen Simon woonde nog bij Oate. Hij was al erg jong, met 12 jaar, bij de loggers gaan varen en haringvissen en kwam onregelmatig thuis. In Engeland had Simon kennis gekregen aan een leuk meisje. Hij zag haar als bruidje wel zitten en besloot haar voor te stellen aan zijn moeder.

Oate was niet een gemakkelijk mens. Ze was kort aangebonden en snel ontvlambaar. Kortom, ze had een moeilijk karakter. Toen Simon haar dan ook heel voorzichtig vertelde van zijn prille liefde, ontbrandde ze in woede. Ze schold en riep woedend dat als hij met die Engelse snol thuis zou komen, ze allebei niet welkom zouden zijn. Nooit meer.

Simon begreep de boodschap en maakte een snelle keuze. Hij sprak de, inmiddels in onze familie gevleugelde woorden: “Zie je mijn hakken? Mijn tenen zal je nooit meer zien,” en liep vervolgens de deur uit, om er nooit meer terug te keren.

En inderdaad is Simon nooit meer gezien! Niet op Ameland, niet elders. Wel kwamen er af en toe berichten dat Simon ergens zou zijn gezien, bijvoorbeeld in een ziekenhuis in New York of San Francisco. Ook werd een neef in Venezuela aangespreken door iemand die vertelde dat hij net zo sprak en uitzag als iemand die in Coro zou wonen, een oude man.

Omdat ik jarenlang op de Antillen heb gewoond, dacht ik dat het gemakkelijk zou zijn om in Coro te gaan zoeken naar mijn familielid. Immers, Curaçao ligt vlak boven de kust van Venezuela. Helaas bestond indertijd in Venezuela geen meldingsplicht en konden we geen gegevens natrekken.

Nog steeds bekruipt me het gevoel dat we alsnog gegevens over Simon en eventuele nakomelingen zouden kunnen vinden, als ik naar “Spoorloos” kijk en wil ik direct een mailtje sturen naar de redactie. Tegenwoordig zou het zo gemakkelijk zijn. En toch doe ik het niet, nog niet. Waarom weet ik niet. Zou het misschien de spanning en de romantiek zijn, die me tegenhouden? Wie weet, doe ik het echt nog eens. U hoort nog van mij.

Door Ria Evers-Dokter (gepubliceerd op 9 september 2013 op Waddenpost)

OPROEP: Help mee Simon Kossen te vinden!

Amelander Historie zal de komende maanden proberen Simon Kossen te traceren met behulp van online databanken en genealogische websites. Waar heeft Simon Kossen gewoond? Was hij getrouwd? En wanneer is hij overleden? Mocht u tips voor deze zoektocht hebben dan houden wij ons aanbevolen (info@amelanderhistorie.nl). De resultaten van ons onderzoek worden hieronder geplaatst. U kunt dan zien waar de zoektocht tot leidt. Uiteraard kunt u ook op dit bericht reageren door te registreren en een reactie achter te laten. Ook het delen van dit bericht via social media helpt bij het vinden van Simon Kossen! Zo zouden we met mensen in contact kunnen komen die bij deze zoektocht zouden kunnen helpen.

UPDATE:
Zoeken in het stadsarchief van Amsterdam leverde de geboortedatum van Simon op. Hij is het vijfde kind van Adolf Johan Kossen en Tjitske de Vries en werd geboren op 11 juni 1900 in Amsterdam. Zijn andere broer en zusters, Grietje (1887), Antje (1888), Sietske (1891) en Abraham (1893) werden op Ameland geboren. In maart 1894 vertrok het gezin naar Amsterdam. En het jongste kind Engeltje werd in 1902 ook in Amsterdam geboren. In totaal bestond het gezin Kossen dus uit zes kinderen. Dochter Antje werkte vanaf 1903 al op diverse adressen in Amsterdam als dienstbode.

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten