Gezondheidszorg op Ameland

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 28 Jan 2016, 01:09

Ik ben momenteel bezig onderzoek te doen naar de geschiedenis van de gezondheidszorg op Ameland. Daarbij heb ik een brede benadering. Het gaat me om dokters, chirurgijns, vroedvrouwen, wijkverpleegsters, huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, maar ook minder officiële mensen die zieken verzorgden of behandelden. Zo weet ik inmiddels dat enkele vrouwen van chirurgijns eind 18e eeuw bekend stonden als 'geneesksters'. Verder natuurlijk de instellingen op dit gebied: het Groene Kruis, bejaardencentrum De Stelp, andere verenigingen, de diaconie en armenzorg, instellingen voor psychiatrische zorg etc. Ook vraag ik me af of er op Ameland sporen zijn van zogenoemde volksgeneeskunst: mensen of middeltjes die door officiële medische kringen niet erkend werden, maar misschien wel hielpen.
Alle informatie of mooie verhalen zijn welkom!

Thijs Gras, historicus en ambulanceverpleegkundige

Jeanet
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 09:13
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Jeanet » 28 Jan 2016, 09:15

Dag Thijs, Op de website van Persbureau Ameland staat een Dossier Zorg. Daarin staan de ontwikkelingen van de laatste jaren verzameld.
Succes met je onderzoek.
Jeanet de Jong

Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Amelander historie » 28 Jan 2016, 12:20

In het dagboek van de zeer deskundige Dokkumer vroedvrouw Catharina Schrader (1656-1746) staat de onderstaande passage van oktober 1695 over haar bezoek aan Nes op Ameland. Na 5 dagen 'sware arbeit' bleef nageboorte vast& overleed schippersvrouw. Schrader te laat geroepen.

Catharina Schrader op Ameland.jpg
Passage uit dagboek van Catharina Schrader
Catharina Schrader op Ameland.jpg (21.07 KiB) 14431 keer bekeken

JosHeitmann
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 Sep 2016, 18:39
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor JosHeitmann » 24 Sep 2016, 18:45

Een aanzet tot de Genealogie der Grassen in Groningen met uitloop naar Amsterdam.

JosHeitmann
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 Sep 2016, 18:39
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor JosHeitmann » 24 Sep 2016, 18:49

Mijn e-mail is echter jaheit59@xs4all.nl

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 18 Mar 2017, 23:19

Beste mensen,

Dit project heeft even stilgelegen doordat hier het uitbrengen van een boek over de strandingen van Malmo en Tartar en de bezorging van de verhalen van Johanna Thorbecke-Reeder in de Pollepraat tussendoor zijn gekomen. In de komende tijd wil ik weer aan de gang met de geschiedenis van de gezondheidszorg op Ameland. Het doel is om ook hierover een boek uit te geven.

Inmiddels heb ik een overzicht gemaakt van alle medische beroepsbeoefenaren waarvan ik kon vinden dat die op Ameland actief zijn geweest. Dat is een behoorlijke lijst geworden met ruim 100 namen (zie bijlage). Ik probeer ook zoveel mogelijk de genealogische gegevens van deze mensen en hun directe naasten en familie in kaart te brengen. Uiteraard is aanvullende informatie over deze mensen van harte welkom! Als ik iets verder ben met het genealogisch overzicht, zal ik ook dit op deze site delen in de hoop dat mensen ontbrekende informatie kunnen aanvullen.



Ik heb daarbij de huidige artsen (voorlopig) nog even weggelaten, maar natuurlijk ga ik ook met hun contact leggen. Van dokter Straatsma heb ik veel mooi materiaal ter inzage gekregen.

Verder heb ik ook al gesproken met de nazaten van enkele artsen die vorige eeuw op Ameland gewerkt hebben. Mochten mensen andere mensen kennen die veel kunnen vertellen over artsen, maar ook tandartsen, fysiotherapeuten en verpleegkundigen/ziekenverzorgenden die op Ameland hun beroep uitoefenden, ik hoor het graag!

Dank voor de aandacht en inspanningen!

Groeten van Thijs Gras.

Nynke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Mar 2017, 16:44
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Nynke » 19 Mar 2017, 16:50

In de lijst met chirurgijns wordt Arrien Maximiliaan Geerling vermeld.
Ik vond het volgende:

Gegevens volgens WieWasWie
Huwelijk Schoonhoven 14-08-1847, akte nr 6
Bruidegom Arien Maximiliaan Geerling, geboren in De Werken, 27 jaar oud
Bruid Antje van Valk, geboren in Jaarsveld, 32 jaar oud
Ouders van de bruidegom Otto Geerling en Jantje van den Berg
Ouders van de bruid Arie van Valk en Hendrika Antonia van Hattum

Volgens de huwelijksbijlagen:
Bruid: Antje, geboren op 16 december 1814 in Jaarsveld (Utrecht), dochter van Arie van Elk en Hendrika Antonia van Hattum.
Bruidegom: Arien Maximiliaan, geboren op 11 februari 1820 in De Werken (Noord-Brabant), zoon van Otto Geerling, heelmeester, en Jantje van den Berg. Vader Otto was in 1846 in Woerden overleden, waar hij toen Stads Heel- en Vroedmeester was.
Arien werd volgens zijn Militie-certificaat op 30 april 1841, toen nog doende met zijn "chirurgijns studies", "finaal vrijgesteld uit hoofde van ligchaamsgebreken".

Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven

Nynke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Mar 2017, 16:44
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Nynke » 19 Mar 2017, 17:13

Thijs,

Volgende aanvulling ;-)

Petrus Willem Gerret Johannes Outhuis werd geboren op 27 juni 1818 in Minnertsga (Barradeel, Friesland), zoon van Gerrit Outhuis (die overigens tekent met Outhuys), predikant, en Hendrica Muller.
Petrus, genees-, heel- en vroedmeester te Hindeloopen, trouwde op 27 februari 1840 in Hemelumer Oldeferd met Sierdtje Sybrands Bruinsma, zonder beroep, geboren op 18 maart 1817 in Warns (Hemelumer Oldeferd, Friesland), dochter van Sybrand Gerrits Bruinsma, korenmolenaar, en Jol Tjebbes. Sierdtje wordt in haar geboorteakte als Sjordtje vermeld.

Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 20 Mar 2017, 07:27

Veel dank Nynke! Ik heb het verwerkt.

Nynke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Mar 2017, 16:44
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor Nynke » 20 Mar 2017, 12:50

Dag Thijs,

Ik pluk zomaar wat krenten uit de pap ;-)
De volgende:

Hendrik de Cock werd geboren op 23 mei 1850 in Den Bosch, zoon van Helenius de Cock en Anna van Andel. Hij trouwde op 14 november 1877 in Kampen met Alida Cornelia Stemfoort, geboren op 15 december 1840 in Amerongen, dochter van Wouter Cornelis Stemfoort en Johanna Margaretha Helena van Santen. Hendrik trouwde bij volmacht, ofwel met de handschoen. Hij was arts en officier van gezondheid tweede klasse bij de Koninklijke Nederlandse Marine aan boord van Zijner Majesteits Stoomschip Bandjermasing in Ned. Oost-Indië. Hendrik machtigde zijn vader, die leraar op de Theologische School der Christelijk Gereformeerde Kerk in Kampen was, om uit zijn naam voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand te Kampen te verschijnen en het huwelijk met Alida te laten voltrekken.
Hendrik overleed op 17 januari 1895 in de buurt van Semarang (Ned. Oost-Indië). Echtgenote Alida was al op 16 september 1882 in Malang (Ned. Oost-Indië) overleden.

Groet,
Nynke


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten