Gezondheidszorg op Ameland

Algemene berichten en vragen over de Amelander geschiedenis.
ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 03 Feb 2018, 18:25

Het wordt weer tijd om de geïnteresseerden bij te praten over de stand van zaken.
Inmiddels heb ik nog een tweede bezoek aan Tresoar gebracht dat een leuk stuk opleverde over de Amelanders die in 1807 vragen of heelmeester Reichardt die volgens hun dan al "eenige tijd" op Ameland verblijft, niet zijn praktijk mag voortzetten, want omdat hij niet officieel geexamineerd was, had hij geen toestemming de geneeskunde te bedrijven. De Friese Geneeskundige Commissie vond het goed mits hij zich aan een examen zou onderwerpen en daartoe was Reichardt bereid. Hij slaagde in oktober 1807 en was vanaf dat moment officieel 'Heelmeester ten plattelande'.
Nu heb ik mijn eerste beeld een klein beetje bijgesteld: ik denk eerlijk gezegd dat het waarschijnlijker is dat hij zijn chirurgijnsopleiding in Duitsland heeft gedaan en op zoek naar werk (of na dienst te hebben gedaan als scheepschirurgijn) in Amsterdam is beland.
En toen dacht ik: misschien moet ik dus toch wat dieper nog in Duitsland graven. Dat heb ik gedaan. Via de historische vereniging kwam ik bij het archief van Wetzlar en die hadden niets, maar verwezen me door naar de Evangelische Archivstelle Boppard waar geboorte- trouw- en begraafgegevens uit Wetzlar bewaard worden. Hier had ik beet: we weten nu dat Johan Herman Reichardt op 4 februari 1776 geboren is, dat zijn vader barbier/bader (een soort kuuraanbieder)/chirurgijn was in Wetzlar en dat hij twee broers had: Johan Friderich, die ook chirurgijn was en vermoedelijk als oudste zoon de zaak van vader heeft overgenomen en Johan David die ook was opgeleid als chirurgijn en getrouwd is met een Nijkerkse vrouw, dus ook in Nederland terecht is gekomen. Alles bij mekaar een flinke chirurgijnsfamilie!
Ik hoop nog wat meer aan de weet te komen.
Verder was me al opgevallen dat er in de 18e, begin 19e eeuw diverse uit Duitsland afkomstige chirurgijns op Ameland zaten die dan met een Amelandse dame trouwden (of getrouwd waren). Hadden die een binding met de walvisvaart? Zaten ze bij de VOC? Of kwamen ze bij het leger vandaan (in geval van Bechstein lijkt het daar op)? Wie tips heeft hoe ik daar achter zou kunnen komen, verzoek ik contact met me op te nemen.
Bijlagen
34-05 Pr Gnk Com inv nr 4 4 1807 10 26 Amelanders verzoeken benoeming Reichart 3.jpg
Amelanders willen dat Reichardt op Ameland als geneesheer blijft 2
34-05 Pr Gnk Com inv nr 4 4 1807 10 26 Amelanders verzoeken benoeming Reichart 3.jpg (2.37 MiB) 5654 keer bekeken
34-05 Pr Gnk Com inv nr 4 4 1807 10 26 Amelanders verzoeken benoeming Reichart 1.jpg
Amelanders willen dat Reichardt op Ameland als geneesheer blijft 1
34-05 Pr Gnk Com inv nr 4 4 1807 10 26 Amelanders verzoeken benoeming Reichart 1.jpg (2.13 MiB) 5654 keer bekeken
EvArchst Boppard 60-180003 1776 geboorte Herman kopie.jpg
de geboorte van Johan Herman Reichardt 4 februari 1776
EvArchst Boppard 60-180003 1776 geboorte Herman kopie.jpg (937.93 KiB) 5654 keer bekeken

ThijsGras
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jan 2016, 00:54
Contact:

Re: Gezondheidszorg op Ameland

Berichtdoor ThijsGras » 12 Mar 2019, 00:54

Zo, na een lange stilte die ontstaan is doordat ik druk bezig ben geweest met het schrijven van een boek over de geschiedenis van de GGD Kennemerland, meld ik me hier weer even met een kleine update van het onderzoek naar de gezondheidszorg op Ameland.

Helemaal stil heeft het niet gestaan, zo moge blijken uit het artikel "Ameland gebukt onder galkoorts" dat in het decembernummer van De Sneuper is verschenen. Verder zijn ook de verhalen van Mw Thorbecke in de Pôllepraat verschenen.

Ik ben helaas niet veel in staat geweest het archief op Ameland te bezoeken om de gemeentelijke correspondentie door te werken. Dat hoop ik dit jaar weer op te pakken. Voor nu heb ik me nog even gericht op heelmeester Reichardt. Daar heb ik nu een behoorlijk verhaal van. Nog een paar kleine puntjes op de i en dan is dit misschien wat voor de Pôllepraat. Er zijn toch weer leuke berichten opgedoken zoals de vondst van Reichardt als chirurgijnsknecht bij een geslaagde reanimatie in Amsterdam in 1801. Nu weet ik dat hij dus in Amsterdam een deel van zijn opleiding heeft gedaan. Jammer dat ik zijn naam niet in de vele gedigitaliseerde stukken van het archief van het Amsterdamse chirurgijnsgilde en opvolgers heb kunnen vinden.

Tot de volgende keer maar weer!

Groeten van Thijs.
Bijlagen
1801 reanimatie Reichardt Mij tot redding v Drenkelingen 1804.png
1801 reanimatie Reichardt Mij tot redding v Drenkelingen 1804.png (479.79 KiB) 4643 keer bekeken


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten