Schilderij 'De Steenbikkers' van Henri Boot uit 1900

Berichten en vragen over historisch beeldmateriaal van Ameland.
Amelander historie
Site Admin
Berichten: 204
Lid geworden op: 11 Dec 2015, 23:28
Contact:

Schilderij 'De Steenbikkers' van Henri Boot uit 1900

Berichtdoor Amelander historie » 23 Jun 2018, 14:49

Excentriek en lange tijd omstreden.
Dat was Henri Frédéric Boot, de kunstenaar die wordt gezien als de nestor van de kunstwereld van Haarlem. Op uitnodiging van een studievriend kwam Henri Boot in 1901 naar Ameland. Het beviel hem zo goed dat hij er de drie opeenvolgende zomers terugkwam en er tot diep in het najaar verbleef. In een van die zomers ontmoette hij er zijn leeftijdgenoot Leendert Scheltema. In een brief aan een onbekende die zich in het Rijksbureau voor kunsthistorische documentatie bevindt, schrijft Boot dat hij 'veel invloed onderging' van Scheltema's gevoel voor kleur en schilderopvattingen.

Ton Warndorff uit Haarlem, groot liefhebber van Haarlemmer schilders, bezocht in de jaren '90 van de vorige eeuw Ameland. Hij was op zoek naar werken die Henri Boot tussen 1900 en 1904 op Ameland maakte. Zijn zoektocht leverde weinig op, behalve een paar anekdotes. Hij beschreef zijn ervaringen in een artikel dat in november 1995 werd gepubliceerd in de Pôllepraat, een uitgave van de cultuurhistorische stichting De Ouwe Pôlle. Een deel daaruit vind je hieronder.

Door Ton Warndorff
Even later word ik al even hartelijk binnengelaten door meneer Jan Brouwer in de Torenstraat no. 28 in Nes. Dit is dus het huisje waar Boot vanaf 1900 vier zomers lang, tot diep in het najaar heeft gewoond en gewerkt.

Meneer Brouwer vertelt dat zijn opa de toenmalige huisbaas was van de schilder. Hij was kuiper, en werkte in het achterhuis. Boot huurde de kamer aan de voorkant en gaf les op de kamer daarbo­ven. De sfeer proeft nog naar weleer. Binnen in het huisje is niet erg veel veranderd. De verfkleuren van het houtwerk zouden authentiek kunnen zijn voor het begin van deze eeuw. De bedstee is weggehaald. Nog niet zo heel lang geleden is er een nieuwe geelstenen voorgevel voor het huisje geplaatst. Maar binnen voelt het alsof de tijd heeft stilgestaan en het zou mij niet bevreemd hebben als de jonge Boot zomaar binnen was komen stappen.

De kunstenaar schiep er veel plezier in, indien er gasten in de benedenkamer waren, hen de stuipen op het lijf te jagen, door langs het rookkanaal, waar blijkbaar een opening in de vloer was, naar beneden te springen in de uitgebrande resten van het vuur van de vorige avond. Dat ging gepaard met een enorme klap, die veel as en stof deed opwaaien en Boot kleurde als een geestverschijning. Altijd succes! De nietsvermoedende bezoeker schrok zich een hartverzakking. "En," zo vertelt de huidige bewoner, "je kunt je voorstellen wat voor effect dat had als Boot en een aantal van zijn leerlingen een groepssprong maakten door het plafond..." Boot hield wel van spektakel. Zo nodigde hij eens een complete muziekkapel uit om een feestje op te luisteren. Horen en zien verging je. Kun je je voorstellen in dit kleine huisje! vertelt meneer Brouwer. De politie kwam en sommeerde het orkest te stoppen met deze 'herrie', want de buren zouden hebben geklaagd over geluidsoverlast. Hierop zou Boot geantwoord hebben: "Dat kan niet, want ik heb alle buren uitgenodigd, ook die, die wat verder weg wonen." De politie vertrok onverrichter zake. Het orkest speelde voort...

Meneer Brouwer staat op en neemt plaats achter zijn orgel. Met brede armgebaren brengt hij op niet ingetogen wijze aantal vrolijke muziekstukken ten gehore. Ik geniet ervan en waan mij te gast op het feestje van Boot, zo'n krappe honderd jaar geleden op dezelfde plaats, in hetzelfde huisje.

Meneer Brouwer geeft me het adres van iemand elders op het eiland. Hier zou ik een schilderij uit die tijd aantreffen. Schilderij­en van Boot, waarvan ik er meer had gehoopt te zien, blijken nauwelijks op het eiland aanwezig. Het schilderij, dat ik uiteinde­lijk aantref, is behoorlijk toegetakeld. "Vele jaren geleden," zo vertelt de trotse bezitter, "is het kleiner gemaakt, door iemand die geen enkel ontzag voor schilderkunst had. Dat was dé manier om het kunstwerk in een lijst te krijgen die nu eenmaal geen groter schilderij kon verdragen. Zo heeft het tientallen jaren hier aan de muur gehangen." De man wijst op de plek boven de deur van de woonkamer. Ik mag het schilderij aan alle kanten bekijken. Als ik het tegen het licht houd zie ik een aantal zeer dunne plekken, niet alleen het linnen is praktisch door, maar ook door heftige schoon­maakpogingen is op verschillende plaatsen de verf volledig ver-dwenen. Het schilderij in z'n huidige hoedanigheid gaat schuil onder een stroopkleurige laag van sigaren- en andere rookgerei-aanslag. Hoe beroerd het schilderij er ook aan toe is, voor de eigenaar heeft het een grote emotionele waarde.

Afbeelding
Dit schilderij heet De Steenbikkers. Het is in 1900 gemaakt door Henri Frédéric Boot. Op het schilderij zien we steenbikkers aan het werk in het centrum van Nes. Ze bikken de stenen die afkomstig zijn van de sloop van het gemeentehuis. Collectie Ameland is op zoek naar mensen die meer over dit schilderij weten. Reacties naar info@collectieameland.nl

Meer informatie over Henri Boot en Ameland vindt u hier: https://www.collectieameland.nl/beelden ... deric-boot

Terug naar “Foto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten